| Recenzja kamery Sony CX115 (155) - kamery do 2000 zł |
| sobota, 19 czerwca 2010 11:03 | |||
|
Sony w segmencie kamer wideo dominuje, sprzedając na polskim rynku około 50 proc. wszystkich kamer wideo. Biorąc pod uwagę jakość obrazu rejestrowanego przez recenzowany model CX115 (CX155, XR155) oraz jego cenę, nie powinno to dziwić. W 2010 roku (stan na maj) nie ma (prawdopodobnie) lepszej kamery HD w segmencie do 2000 zł. Uwaga wprowadzająca - modele 115/116/155 czyli prawie to samoModele CX115/CX116/CX155/XR155 to te same kamery, różniące się jedynie nośnikiem, na który zapisywany jest materiał. Obiektywy, elektronika, funkcje i przetworniki są identyczne, więc poniższa recenzja jest tożsama dla każdego z tych modeli. Pamiętaj jedynie, że CX115 nie ma wewnętrznej pamięci flash, CX116 ma 8GB pamięci flash, CX155 wewnętrzną pamięć flash 16 GB, a XR155 wewnętrzny dysk twardy o wielkości 120 GB. Kamery CX115 CX116 i CX155 kupisz w cenie poniżej 2000 zł. Kamera z dyskiem twardym, czyli XR155, kosztuje obecnie ponad 2000 zł. Oczywiście drugą różnicą jest wielkość i waga kamery, ta z dyskiem twardym jest trochę większa i cięższa.
Kamera Sony – parametry na 5+Plusów w kamerze Sony nie brakuje, warto wyróżnić przyzwoity kierunkowy mikrofon stereo, bardzo dobry, przetwornik obrazu Exmor R (1/4 cala), dobry obiektyw Carl Zeiss o bardzo dużym, 25-krotnym zoomie optycznym, dobrą elektroniczną stabilizację obrazu (choć wyższe modele mają już nowsze i lepsze rozwiązania optyczne) oraz ciekawe oprogramowanie do zarządzania bazą zdjęć i filmów (dodawany program Picture Motion Browser). Rozwiązania dla początkujących oraz tych, którzy chcą poeksperymentowaćNa pochwałę zasługuje też pokaźna gama funkcji półautomatycznych i manualnych dla tych, którzy chcą trochę bardziej wgłębić się w tworzenie wideo. Wielość trybów tematycznych dla ekspozycji (zmierzch, portret, krajobraz, plaża i inne), tryby dla balansu bieli, ręczne ustawienie ostrości. Jeśli jednak jesteś całkowicie początkującym użytkownikiem, to ważną informacją dla Ciebie będzie to, że automatyka kamery radzi sobie naprawdę dobrze, tzn. wystarczy wcisnąć nagrywania i nie przejmować się o ustawienia. Wsparciem dla każdego użytkownika kamery Sony będzie też funkcja rozpoznawania twarzy, która sprawi że kamera dopasuje wszystkie ustawienia względem filmowanej osoby, o dziwo (bo do takich rozwiązań podchodzę sceptycznie) ten system naprawdę się sprawdza i to nie tylko w produktach Sony. Z nieźle działających technologii warto wymienić tzw. backlight, czyli (wbrew intuicji) pomocną technologię przy filmowaniu pod światło. Warto też korzystać z bardzo dobrze działającego ustawienia punktowego, czyli wskazania na ekranie LCD najważniejszego miejsca w kadrze, względem którego mają być ustawione wszelkie parametry. Jak to działa (a jest to funkcjonalność wielu kamer nie tylko omawianej Sony), opiszę szczegółowo już wkrótce na blogu. Dobra jakość nawet przy słabym świetleO jakości kamery możemy się przekonać, filmując w miejscach słabo doświetlonych. Niestety wszelkie szumy, gubienie ostrości w ciemnych miejscach i przy ruchu w kadrze są w mniejszym lub większym stopniu bolączką wszystkich kamer HD w segmencie urządzeń amatorskich. Jednak, co może dziwić przy trochę małym przetworniku, kamera Sony sprawia się zaskakująco dobrze przy słabym świetle (np. w pomieszczeniu przy słabym sztucznym oświetleniu). Plusem jest też poprawny stabilizator obrazu, który pozwala wykonać przyzwoite ujęcia z ręki. Oba te atrybuty (szczególnie pierwszy) wyróżniają omawiane kamery Sony (przypominam CX115/CX155/XR155) względem konkurencji. Za te pieniądze jeszcze rok temu nikt nie oferował takiej jakości nagrania. Zamieszczam krótki filmik pokazujący możliwości tej kamery, warto oczywiście oglądać go w pełnej rozdzielczości.
Warto zaznaczyć, ze kamera oprócz nośnika podstawowego (pamięć flash – CX116 i CX155 lub dysk twardy – XR155) może także nagrywać na przenośne karty pamięci. Na duży plus zasługuje także to, że Sony otworzyło się na format kart SDHC (dotychczas kamery Sony współpracowały z tylko droższym formatem kart Memory Stick). Istotny postęp Sony względem zeszłorocznego modelu kamery
Wracając na chwilę do modeli zeszłorocznych, to poprzedniczki serii 115/155 (mowa o modelach CX105/106 z 2009 roku) nie zrobiły na mnie specjalnego wrażenia (choć to przyzwoite produkty). Jednak tegoroczne modele z serii 100 są już bardzo dobre, o czym, mam wrażenie, przesądza głównie nowy przetwornik Sony, który jest znacznie czulszy na światło, dzięki czemu radzi sobie lepiej w niesprzyjających warunkach.
W kamerze Sony są też minusyChoć w kamerze brakuje pewnych rozwiązań (trybu Night Shot, lampy błyskowej do robienia zdjęć, wizjera), to możemy mówić raczej o braku bajerów niż podstawowej funkcjonalności. Z rzeczy istotniejszych warto zaznaczyć, że kamerze brak szerokiego kąta (co niestety dotyczy każdej dobrej kamery HD w tym segmencie cenowym). Brak szerokiego kąta oznacza, ze kamera ma ograniczony obszar, który obejmuje obiektyw, co w praktyce najlepiej pokazuje poniższe zdjęcie. Obiektywy szerokokątne w 2010 roku są przez Sony zarezerwowane, póki co, jedynie dla wyższej półki kamer (serie 300 i 500). Ostatni minus to brak stabilizacji optycznej, mamy jednak naprawdę dobrze działającą stabilizację elektroniczną.
Podsumowanie recenzji kamery CX115 (CX155, XR155)
Kamera Sony zbliżyła się do maksymalnej oceny, jednak są w niej pewne czynniki, które nie pozwalają wystawić jej najwyższej noty (patrz akapit powyżej). Być może za rok następca modelu 115/155, który parametrami, funkcjonalnością i jakością będzie odpowiadał dzisiejszej serii 300 a kosztował do 2000 zł, będzie już na taką ocenę zasługiwać. Musze jednak podkreślić, że w mojej opinii jest to pierwsza tak dobra kamera w segmencie cenowym do 2000 zł. W wersji CX155, której pamięć (16BG) starczy na około 2 godziny materiału w full HD, jest naprawdę ciekawym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy szukają kamery porządnej, wytrzymałej, łatwej w obsłudze i robiącej bardziej niż przyzwoitej jakości filmy . PS. Zauważyłem, że w wielu sklepach za podobną cenę oferowane są jeszcze poprzedniczki kamery Sony CX115 (155), czyli modele CX105 i CX106. Pamiętaj, są to modele zeszłoroczne (2009), w których obraz nie jest tak dobry jak w nowych modelach. Nie warto ich kupować, gdyż nowe modele możesz kupić w tych samych cenach! Moja ocena kamery CX115 (CX155) - 9/10 w segmencie do 2000 zł Na koniec prezentacja funkcjonalności i nowości Sony na 2010 rok, skupiająca się głównie na głównie na szerokokątnych obiektywach Sony G (serie 300 i 500), przetworniku Exmor R (jest w recenzowanym modelu 115/155) oraz rewelacyjnej stabilizacji optycznej, tzw. Optical Steady Shot (której omawiany model nie posiada, gdyż jest ona zarezerwowana dla serii 300 i 500). Polecam obejrzeć.
|
Komentarze
Czy CX115 znacząco różni się od CX505?
Planuję właśnie zakup kamery, zależy mi na jakości HD i przede wszystkim na fajnej jakości w plenerze w dzień.
Do nagrywania będę używał statywu.
Jak mówicie, warto dopłacać te 1000zł do CX505?
CX505 to kamera najwyższej półki Sony (w segmencie konsumenckim), godna polecenia ze znakomitym stabilizatorem (ale ty będziesz kręcił ze statywu), oraz bardzo dobrze radząca sobie przy słabym świetle 9ale ty planujesz głównie plenery w dzień)
Sam posiadam xr520 (wkrótce test) i wystawiam jej najlepsze rekomendacje (tylko ta cena). 520 ma generalnie te same parametry co seria 505
Pytanie czy filmy kręcisz do wewnętrznego użytku? Jeśli tak cx115 będzie odpowiednia, jeśli szukasz b.dobrej jakości i masz na to pieniądze to lepsza będzie 505.
Obiecuje maks na początku przyszłego tygodnia test 520 pokażę nagrane przeze mnie filmy, działanie stabilizacji, zoomu, mikrofonu, af.
Wymogiem jest kamera hd, potem uczelnia materiały ma wykorzystywać itd.
Pomijając stabilizator i kręcenie przy słabym świetle - to czy jest duża różnica w jakości filmów hd kręconych cx115 a cx505? Porównywałem parametry techniczne i wychodzi prawie to samo.
Tak jak mówię - kręcił będę w dzień, zdarzą się pewnie dni pochmurne, ale mimo to światło jest. Jeżeli używam statywu, to chyba stabilizator wcale tak bardzo ważny nie jest?
Jeszce jedno pytanie :) Którą kartę pamięci 32gb lepiej brać - tańszą http://allegro.pl/item1040907739_karta_pamieci_kingston_sd_sdhc_32gb_class_4_fv_zab.html - class 4 , czy droższą o 10zł http://allegro.pl/item1053846655_a_data_karta_sdhc_32gb_32_gb_class10_full_hd.html class 10?
Wojt - nie masz racji, nie ma optycznego Steady Shot
do twojego projektu i założeń, które podałeś cx115 będzie w zupełności wystarczająca.
Ps. ze statywu bardzo dobrze filmuje się z lustrzanki Canona 550D, tez wkrótce test przygotuje.
Działa na akumulatorki - paluszki? Można ładować baterie bezpośrednio jakoś podłączając kamerę pod gniazdko, czy wyciągnąc trzeba, a potem aku ładować zewnętrzną ładowarką?
Akumulator w wersji podstawowej to około 70 minut filmowania. ładowanie akumulatora około 3 godziny. Mozna dokupić mocniejsze akumulatory.
A mógłbyś podać link z allegro do jakiegoś fajnego, mocniejszego akumulatora, który pasuje do tej kamery?
W tym tygodniu będę zamawiał kamerę + aku + statyw (też nie wiem jaki, moze http://www.allegro.pl/item1044333730_wysoki_statyw_foto_175cm_futeral_czarny_lodz.html ).
70minut to mało - dziennie chcę nagrywać przez 6-7h..
Będę musiał chyba zrezygnować z zakupu tej kamery, bo 400zł za nowy aku to przesada.
Dla innnych modeli zamienniki są, ale dla serii V nie..
badziewie..
http://allegro.pl/item1042158680_sony_np_fh70_hdr_xr100_hdr_sr1_akumulator_bateria.html
W opisie aukcji pisze, ze akumulator jest kompatybilny z "HDR-CX7, HDR-CX12, HDR-CX100,". Jeżeli jest kompatybilny z CX100, to z CX115 chyba też?
Mam pytanie ;czy warto kupić HDR CX 550 VE niż hdr cx 520 ve (która ty chyba masz )róznica w cenie jest 1000,00 zł.Teoretycznie te pieniądze mam ale czy warto ją kupić -a jeżeli nie to co byś polecał do 4000-4500 z inych ?pozdarwiam.
I jeszcze jedno studiuję kolejny wieczór informacje na temat "Efektywna liczba pikseli w trybie kamery" czy ten parametr jest wazny czy bardzo wazny?
pozdrawiam
pozdrawiam
550 ma szerokokątny obiektyw i to jest jej duzy plus (przynajmniej dla mnie), poza tym to samo.
Zdjęcia przyzwoite jak na kamerę, ale tez nie używam, mam Canona 550D od 2 tygodni :).
U czołowych producentów Sony, Panasonic i Canon warto patrzyć na wielkość matrycy bardziej niż na aktywne piksele, gdyż jak już wkładają większy przetwornik to zazwyczaj jest on cały aktywny. W 500, to jest zdaje się 1/2,7 cala.
I przepraszam, ze się powtórzę ale przemyśl sprawę, czy nie lepiej kupić CX505 zamiast cx550 czy cx520. Zostaną pieniądze na 16 Gb karte Memory Stick (a w 550 można już kart SDHC), pokrowiec, lampy na statywach i nawet zielony ekran :) a moze dodatkowy akumulator FH100. Obraz rejestruje taki sam, a 505 nie ma już dużo w sprzedaży.
Przedstawiam co nastepuje:
po 1 TV hd kupimy najwczesniej za 3 lata czy w takimn razie jest sens pakować się w kamerę typu cx 550 czy cx520.
Po 2 odktyłem dzisiaj takie kamery jak Sony HDR -CX115E i HDR-CX116e (1700 a druga 1850)obie FullHD przyczym 115 nie ma na stałe pamieci a 116 ma 8 gb ,czy jak ja bedę nagrywał w SD to nie wystarczy mi któraś z nich .
bardzo Cię prosze o jakąś podpowiedź .Jeszcze biore pod uwage Canona Legria R18 (2200 zł.)32 gb pamieci
pozdarwiam
Obraz nie jest tak dobry jak w 500 ale jak na kamery za 2000 zł bardzo dobry (polecam recenzje powyżej)
Nie ważne kiedy kupujesz LCD czy Plazmę, bo materiał HD będzie zawsze już HD. poza tym możesz obejrzeć materiał HD na komputerze ( o ile masz monitor LCD).
jak już kupujesz kamerę HD to nie nagrywaj SD, bo po co?? Z kamery HD możesz puścić materiał HD do tv kineskopowego. Oczywiście tv pokażę SD.
Pozdrawiam
Ale żebym mógł polecic Ci z pełnym przekonaniem, napisz prosze jak czesto używasz kamery, co planujesz nagrywac jakie są twoje doświadczenia z nią związane.
CX115 jest dobrym rozwiązaniem dla początkujacych, którzy maja trochę pieniedzy (ponad 1500 zł to sporo), cenią sobie jakosć nagrania, dobrze działający automat. kamera kreci też przyzwoicie w pomieszczeniach przysłabym swietle. Pozdrawiam
POZDRAWIMA
Z góry dziękuję za pomoc. Pozdrawiam
A za ile możesz kupić xr200?
Panasonic i sony nagrywają zdaje się MPEG-4/h.264 (w formacie AVCHD)
ja bym wybrał coś z nowej serii 100 sonego
na drugie pytanie: nie umiem odpowiedzieć jednoznacznie. Skłaniałbym się raczej w stronę sony xr155, bo czesto kręcę w pomieszczeniach. Gdybym kręcił w 90 proc na zewnątrz i w ruchu to raczej kierowałbym się w stronę Panasonika hs60. Plus dla Panasonika to również szeroki kąt.
Pozdrawiam. ps. napisz czy kamera którą wybierzesz spełniła twoje oczekiwania.
-- cytat ze strony Sony
sony unika jednak w opisach że jest to optyczna stabilizacja, w zachodnich testach, jeśli już ktoś dotyka tematy (optyczna czy elektroniczna) raczej wskazywana jest elektroniczna.
Na etapie pisania recenzji weryfikowałem to w rożnych miejscach i raczej na pewno jest elektroniczna (choć bardzo dobra)
http://allegro.pl/item1073332254_toshiba_8gb_karta_sdhc_8_gb_class_6_fv_24_21_mb_s.html
http://allegro.pl/item1073400452_a_data_karta_sdhc_8gb_8_gb_class10_full_hd.html
http://allegro.pl/item1089266946_foto_ivy_sandisk_video_hd_sdhc_8g_120_min_hd_fvat.html
a data miałem ich karte - normalna firma na pewno żaden noname, więc polecam
Ważne by zrozumieć, że w świetle dziennym każda z wymienionych kamer poradzi sobie bardzo dobrze, tak naprawdę różnicę pojawiają się przy świetle sztucznym i do tego nie najlepszym, czyli wieczór i światło z żarówki czy świetlówki. I tak rewelacji nie bedzie ale Sony 115 wygrywa tu z konkurencją. Pozdrawiam
Jak mi dacie trochę czasu to podeśle jakieś moje testy Panasonica TM60 czyli odpowiednika SD 60 .itp
Aneta może dzisiaj prześle w komencie link do zdjęcia zrobionego przez TM60.
Aneta model 155 nie robi dobrych zdjęć, ale mówię to jako posiadacz Canona 550D :). W każdym razie nie takie jak np. seria 500 sony - tu różnica jest wyraźna. Z drugiej strony są to zdjęcia znacznie lepsze niż nawet w droższej HC9 (kamera sony na kasety za około 3500zł). Przetwornik Exmor R działa przyzwoicie w 155 ale lepsze zdjęcia zrobią kompakty za 500 zł.
oraz wykonane Pansonikiem SD66
http://produktdbimages1.slashcam.de/camcorder-testergebnisse_testbilder_testbild_1200_lux_158.jpg
Panasonic, słusznie, oceniano wyżej. Ale żeby wyrobić sobie zdanie należałoby porównać wiele zdjęć. Ps świetnie na nich widać przeplot (przedmioty w ruchu)
ciekawe wiec jaki jest prwdziwy kat widzenia w tej kamerce
moze to ktos potwierdzic i najlepiej porownac z panasem 60 ktory ma szerszy kat
dodatkowo ciekawa alternatywa tych dwoch najlepszych kamer do 2 tys jest nowy samsung
Mam znajomego w telewizji i tam wiadomo że kamery z lamką oświetlającą nagrają lepiej niż te bez niej (sam mam AX2000 bez lampki doświetlajacej
Nom to się żem pośmiał i spaciu
Recors ta lampka która jest doświetli cokolwiek najwyżej na 1,5m do 2 m i to raczej punktowo, także nie pisz bzdur.
Sama TM 60 radzi sobie imo dość dobrze przy kiepskim oświetleniu nie wiem jak Sony być może lepiej.
O jakości kamery nie decyduje, zamontowane czy nie, dodatkowe oświetlenie, tym bardziej że nie jest to oświetlenie wysokiej klasy (takie zawsze należy dokupić osobno), podobnie jak ilości szumów przy różnych ISO nie ocenia się nigdy przy użytej lampie błyskowej (jeden aparat ma mniejsze szumy bo użył wbudowanej lampy a drugie nie ma lampy wbudowanej, więc szumy są większe) – oczywiście byłoby to niewiarygodne i pozbawione sensu porównanie bo zmieniałoby warunki dla dwóch testowanych aparatów.
Celowo wskazuje na testy ISO w aparatach cyfrowych bo podobna zależność zachodzi w kamerach, to właśnie szum przy niedostatecznej jasności (automatyka zwiększa czułoś matrycy, co powoduje szum na obrazie) jest największą bolączką kamer wideo, których matryce są przecież malutkie.
I jeszcze jedno. W recenzji piszę, ze Sony radzi sobie lepiej przy słabym świetle. Pamiętaj recors, że użycie lampy zwiększa ilość luxów, a więc światło nie jest już takie samo, to nie Panasonic nagra lepiej przy słabym świetle, tylko Panasonic jest wstanie zmienić to słabe światło w światło nie tak słabe (hipotetycznie). Przy identycznym oświetleniu sony poradzi sobie lepiej – i tylko tyle.
Zarówno omawiany Sony i Panasonic, to chyba najlepsze kamery tego sezony, które można kupić od 1500 zł (piszę „chyba”) bo na pewno będą osoby, które powiedzą „hola hola co z JVC takim i takim” albo „autor nie jest obiektywny bo jest jeszcze Canon taki i taki, który wymiata”.
Sony cx115 ma prawdopodobnie lepszą lepiej zbierającą światło (wielkością są takie same) matrycę niż Panasonic sd60 i stąd lepiej zachowuje się przy słabym świetle. W tym względzie Panasonic sd60 bardziej przypomina poprzedni model cx105/106 Sony. oczywiście Panasonic ma też zalety, których brak w sony - coś za coś.
Słuszny jest argument „antytrola” który wskazuje że w lepszych kamerach (zarówno Panasonica jak i Sony) nie stosuje się wbudowanego oświetlenia, gdyż zazwyczaj jest ono tak na prawdę mało efektywne. Czy w związku z tym można powiedzieć że kamery bez wbudowanego dodatkowego oświetlenie są gorsze w ciemnych pomieszczeniach czy też lepsze? Moim zdaniem oświetlenie nic nie zmienia w ocenie zachowania kamery przy słabym świetle a jedynie zmienia sama jasność pomieszczenia tak by kamera nie miała już słabego światła.
I na koniec prośba o prowadzenie dyskusji w miłej (oczywiście bez przesady i słodzenia) rozmowie ;)
I prośba do wszystkich. Nie kierujmy się literkami mała czy duża w nazwie (MB czy Mb) wybierając sprzęt, tylko specyfikacją, unikniemy wtedy pomyłek. Zasadą jest, że MB to megabajty a Mb to megabity ale nie jest to przecież zapis ustawowy i nie niesie odpowiedzialność prawnej! Po to stworzone zostały i używane są przez producentów klasy kart by to nimi się kierować, zapewne w internecie można znaleźć szczegółową specyfikacje dla klasy, czyli jakie parametry musi spełniać by moc nazwać się klasą 4, 6 czy 10. Pozdrawiam
The Sony 1/4 Sensory has an effective Video Pixel Count of 1.35mp Sony 1 / 4 sensoryczna posiada efektywny Video liczba pikseli 1.35mp ,czy to znaczy ze sony gorzej nagrywa ma gorszy przetwornik z mniejsza liczba pikseli ?
Ja polecam i sam stosuje metodę porównywania opartą o wielkość przetwornika. hipotetycznie na matrycę 1/8 cala można upchać 5 mln efektywnych pikseli ale ja wolę matrycę 1/4 z milionem efektywnych punktów światłoczułych. Kamery należy oceniać pod tym względem ale przede wszystkim organoleptycznie. pozdrawiam i życzę przyjemnego filmowania twoją cx115. Czekam na zdjęcia od Ciebie :) mam nadzieję że jednak prześlesz.
Ktoś już pisał, że kamera oferuje bitrate na poziomie 24Mb/s (Megabit), ponieważ 8 bitów to 1 bajt to wychodzi nam 3MB/s (Megabajtów). Analogicznie jest przy prędkościach łączy internetowych.
Przy SDHC class4 oznacza gwarantowany zapis na poziomie 4MB/s czyli mieścimy się w limicie 3MB i mamy lekki zapas. W praktyce na kartę class4 można kopiować pliki z prędkością 8-10MB/s jeśli są to duże pliki po kilkaset MB lub kilka GB.
Nie mam kamerki to nie powiem jak Kingston SDHC class4 chodzi w praktyce lecz w teorii spokojnie wystarczy, więc nie ma sensu przepłacać znacznie za kartę class6 lub wyższych.
Chcę kupić kamerkę Sony HDR - CX115ER lub Panasonic HDC - TM 60.
Proszę o wskazanie do której kamerki, jest dołaczany lepszy akumlatorek (ile czasu nagrywa) oraz czy można dokupić jakieś zamienniki w sieci (słyszałem że do sony ich nie ma...)??
Jakie są różnicę jeżeli chodzi o wyposażenie kamerek w akcesoria (kable, łącza itp dołączane do zestawu) Czy do kamerek dołączany jest jakiś futerał(torba)?
Obie te kamerki nagrywają na kartach SD/SDHC oraz SDXC jakie są różnice pomiędzy tymi kartami, i jakie są ich przybliżone ceny?? bo nie wiem czy lepiej kupić kamerkę już z wewnętrzną pamięcią czy zupełnie bez pamięci...
Lepiej byłoby kupić Sony CX115ER czy Sony CX 116?? Odniosłem wrażenie że tych drugich jest nieco mniej na rynku.
Pozdrawiam wszystkich i czekam na sugestie, która z tych kamer jest dla kogo lepsza:)
wczoraj krecilem synka w roznej jakosci i nawet w najgorszej obraz byl ladny (pokoj w czasie dnia, brak bezposredniego slonca) Stabilizacja dziala poprawnie, widac duza roznice miedzy jej wylaczeniem a wlaczeniem.
Brak mi jedynie mozliwosci sterowania pilotem i szerokokatnego obiektywu. tak to jest kamera na medal. za te rzeczy ktore mi brakuja nie warto placic drugie tyle za model 305...
Poważnie się zastanawiam nad zakupem CX155E. Dzisiaj byłem w kilku sklepach sprawdzać ceny i sprawdzić kamerkę w praktyce. Chciałem nagrać na swoją kartę SD minutę materiału w najlepszym trybie i sprawdzić czy mój komputer będzie w stanie obrabiać filmy w jakości FHD. Czy ktoś byłby tak dobry i nagrał dla mnie minutę materiału i załadował np. na rapida żebym mógł pobrać i przed zakupem sprawdzić czy mój komputer da radę?
www.wideoaktywni.pl/images/184.mts
Nie rozumiem. Przecież obie kamery mogą kamerować w najwyższym trybie - Full HD (1920 x 1080 50i - 24Mb/s.
Wielkie dzięki za sampla. Rozumiem, że nagrywałeś w rozdzielczości 1920 x 1080 50i 16Mb/s.
Mój komputer obrobił to - jednak musiałem zmniejszyć wielkość okienka podglądu. Używam notebooka Dell D610 z 2GHz procesorem i 1GB ramu więc muszę uważać.
Więc mija się z celem kupowanie kamery, która nagrywa w HD i konwertowanie nagrania do SD.
Dzięki raz jeszcze za sampla i za odpowiedź.
Tego bym nie powiedział. Materiał HD możesz zarchiwizować, jak zmienisz komputer, kupisz blu-raya itd będziesz miał z niego pożytek. Możesz nawet teraz podłączając kamerę wprost do tv za pomocą łącza komponentowego lub HDMI i obejrzeć HD .
Inna sprawa, że jak nie zależy ci na jakości (bo rozdzielczość wpływa na jakość) czy nie będziesz zmieniał w najbliższych latach komputera, to śmialo możesz kupić kamerę SD.
Masz rację.
Powiedz czy możesz polecić jakąś rozsądną konfigurację (płyta, procesor, typ ramu) stacjonarnego "blaszaka", który poradzi sobie z obróbką materiału w rozdzielczości (F)HD (1080i lub 720p).
W instrukcji CX155E jest napisane:
HD: FX (1920x1080i, 24 Mb/s) / FH (1920x1080i, 16 Mb/s) / HQ (9 Mb/s) / LP (5 Mb/s)
SD: HQ (9 Mb/s)
Czy wiesz może jakie są rozdzielczości nagrywania HQ w trybie HD oraz HQ w trybie SD oraz bitrate?
Dobrze też mieć 2 dyski twarde, na jednym trzymasz filmy na drugim instalujesz program do edycji, to przyśpiesza pracę.
Co do rozdzielczości to dwie najwyższe możliwości, to 1920 x 1080 a dwie nizsze HD to 1440 x 1080. Obie są w proporcjach 16 na 9, co oznacza, że trochę inaczej zbudowane są piksele (inne proporcje). Lepiej kręcić w 24 albo 16 Mbit/s .
Przepraszam za późną odpowiedź.
Co do obiektywu szerokokątnego to proponuje coś z gamy producenta. sam kupiłem no name na allegro i leży teraz nieużywany na półce ze względu na psucie obrazu po bokach kadru.
http://www.youtube.com/watch?v=UAF7fIzbOgg test stabilizacji
tak jak mówisz, ciężki orzech do zgryzienia :)
http://www.wideoaktywni.pl/dyskusja-jaka-kamera.html
Mam pytanie: Jakiej klasy(prędkość zapisu) jest wewnętrzna pamięć w cx155e?
Pytanie związane jest z kwestią opłacalności zakupu:
1) cx155e, gdzie jest już 16GB pamięci
a
2) cx115e + 16GB pamięci oddzielnie
Wszędzie niestety jest pisane tylko 16GB, brak dodatkowych informacji na temat parametrów zapisu itd..
Za odpowiedź, z góry dziękuję.
"Pamięć wewnętrzna znajdująca się w modelu HDR-CX155E umożliwia odtwarzanie i zapis materiału z prędkością 24 Mbps."
Dział Obsługi Klienta Sony Poland
Tak więc moje pytanie uznaję za zamknięte.
dzieki za info, obiektyw kupilem Sony i jestem zadowolony, oczywiscie jesli jestesmy z tego samego miasta, zawsze moge udostepnic obiektyw.
Tak wiec czekam na testy XR520
Jestem w sumie laikiem jeśli chodzi o kamery i chcę zakupić swój pierwszy sprzęt. Po wstępnym rozpoznaniu zastanawiam się pomiędzy Sony HDR-CX115 i Panasonic HDC SD60. Z tego co widzę, to kamery niby idą łeb w łeb w polskich rankingach ale jednak ze wskazaniem na Sony. Na stronach zagranicznych widziałem natomiast tendencję do przyznawania nieco lepszych not dla Panasonica. Np. natknąłem się na taką stronkę: http://camcorder-test.slashcam.com/campair-EN.shtml
W przypadku Panasonica jest tu tylko SD66 ale ponoć to to samo. Są tu przykładowe kadry z różnych kamer i mam wrażenie, że Panasonic ma ostrzejszy obraz przy dobrym i złym świetle. Znacie może tę stronę? Czy testy tam zawarte można traktować poważnie? Powiem szczerze, że wielu parametrów tam nie rozumiem.
Potraficie się wypowiedzieć czy te testy są sensowne, a jeśli tak to czy nadal uważacie, że jednak sony górą?
Ogólnie widzę, że wady Sonego to brak lampy doświetlania, brak szerokokątnego obiektywu, stabilizator elektroniczny. W tych 3 sprawach Panasonic wygrywa ale jednocześnie mówi się, że w tym segmencie Sony zapewnia najlepszą jakość nagrań przy słabym świetle. Jednak po obejrzeniu testów na wskazanej stronie raczej mam odwrotne spostrzeżenia. Charakterystyki i wykresy nic mi tam nie mówią... ale te obrazy przy dobrym i złym świetle dają mi do myślenia.
Jak to w końcu jest z tymi dwoma modelami??? Proszę o pomoc, bo już głupieję.
Pozdrawiam
Na stronie której podałeś często obraz z kamer za 1300 zl jest lepszy niż z tych za około 2500 - dlaczego tak jest nie wiem.
Jedyna zastrzeżenie jakie mam to w słabych warunkach (nie wiem czy słabe lampa 90 to wchodzi ziarno na obraz i wtedy zero przyjemności z takiego oglądania. Myślałem, że exmor działa bardziej efektywniej. Niestety pod tym względem lipa. Przydałaby się lampa doświetlająca. Ustawienie IAuto. Przy wyborze nocnym nic to nie pomaga.
1. zgrywamy programem PMB z kamery i wypalamy na płycie avchd tworzac proste menu.
2. pojedyncze pliki m2ts możemy obrabiac bezstratnie w pinnacle 14 wstawiajac przejscia, tekst, muzyke, skracajac poszczegolne sceny. Calosc zapisujemy jako avchd ale obraz nie wypalamy. Po tem taki plik mozemy w PMB zgrac z innymitworzac menu.
3. utworzony plik z pinnacle jako m2ts mozemy otworzyc w PMB i eksportowac do kamery. Najlepiej na sama karte SD wkladajac do laptopa. Nalezy pamietac zeby na karcie byl zapisany plik startowy (struktura) z kamery. Jak wrzucimy karte SD i sformatujemy w kompie to tyrzeba ja wlozyc dokamery i kamera sobie sama ulozy strukture. Pozniej zgrywamy film na karte pamieci i odtwarzamy z kamery przez hdmi na tv.
Widzimy wtedy efekty swojej pracy w full HD z przejsciamii innymi bajerami.
Ja dokupilem kabelek hdmi 1.4. KOlory na tv samsunga sa bajkowe. Pozdrawiam wszystkich uzytkowników. W sumie kamerke mam tydzien, ale jest cycuś :)
Zupełnie nie rozumiem dlaczego podkreśliłeś fakt, że kupiłeś przewód HDMI zgodny z specyfikacją 1.4.
1.4 w porównaniu do 1.3 (a,b,b1 czy c) i ma dodatkowo: kanał Ethernet, zwrotny kanał audio i Obsługa rozdzielczości 4096x2048. Ta kamera na pewno nie wykorzysta tych możliwości.
Jeśli masz tv z wyjściem HDMI czy component (chyba wszytskie plazmy i LCD takowe mają) to kamerę HD mozesz podłączy do telewizora bezpośrednio. Jesli chcesz wypalić płytę DVD (zmniejszenie rozdzielcozści z HD do SD) zrobisz to za pomocą dołączanych do kamer przez producentów programów.
Właśnie chciałem powiedzieć że nie mam plazmy ani lcd a komputer niedawno kupiony jest 2 rdzeniowy i ma tylko 1 gb ramu, czy to ma sens, czy można to jakoś obejść lub zdecydowaćsię na jvc gz - hm300 lub coś podobnego.
Co wiec mogę polecić hmmmm.
Na pewno obie kamery to dobry sprzęt. Obie firmy dodaja tez programy do wypalania płyt DVD. Ponieważ ma Pan telewizor SD nie będzie to problemem.
1. Wybiera Pan kamerę
2. Instalauje Pan program dodawany przez producenta
3. Po nagraniu materialu zgrywa go pan z pomoca kabla usb i zainstalowanego programu na komputer
4. Wypala Pan płytę zaznaczając pliki (ujęcia) ktore mają sie na niej znaleźć. (jest to intuicyjne więc bez obawa)
5. cieszy się Pan nagraniem wyswietlanym za pomocą komputera lub odtwarzacza DVD na telewizorze.
Pozdrawiam
Z mojego doświadczenia wynika, że odtwarzania plików HD na komputerze ze słabszymi parametrami sprawia często kłopot. Jeśli u pana pliki chodzą płynnie jest to powód do zadowelnia.
W tym względzie JVC jest zbliżona do Sony a nie do Praktici. MP4 generalnie łatwiej i z mniejszymi problemami otwiera sie na słabszych komputerach.
Co do drugiego pytania. Mozna nagrać płytę DVD i odtworzyć na odtwarzaczu DVD ale nie będzie to materiał HD tylko SD. Program dodany przez producenta przetworzy AVC HD na rozdzielczość SD i strukturę DVD (zrobi nawet Panu menu) Jeśli nie ma Pan plazmy czy lcd i tak HD Pan nie uświadczy.
Pozdrawiam
http://www.praktica.pl/index.php?id=279&tx_prdigital_pi1[showUid]=733&cHash=0d48467756
Kiedy możemy spodziewać się tej kamery w sklepach ?????
Do kamery dołaczony jest program PMB, który importuje z kamery nagrane filmiki. Z tego programu nagrywasz płytę i może byc ona jako zwykłe dvd bądz też dvd z plikami avchd do odtwarzania w odtw. blueray. Wtedy zachowujesz jakość HD ale kosztem czasu, bo nagrane pliki avchd zajmuja duzo miejsca.Myślę, że komp z 1GB odtworzy materiał natomiast większe obróbki to może byc problem.
Druga metoda. Wyjmujesz karte wkładasz do kompa i PMB to odczyta tylko musizsz zmienić rozszerzenie na m2ts, bo PMB nie będzie widział plików mts. Te pliki znajduja się w folderze stream.
MOżesz również nagrywać w jakości SD i problem kombinacji z avchd znikana.
Kolejny sposób, którego ja używam jeśli chce mieć fily z przejściami dodanym dźwiękiem itp to obróbka w pinnacle 14. Program jest świetny i mozna w nim konwertować plik mts do dowolnego formatu. Czy to avi czy mp4.
Tak obrobiony plik można zachowac jako m2ts czyli avchd nie tracac jakości. Otwieramy obrobiony plik w PMB i możemy go zgrać do kamery na karte (nie bezposrednio na karte bo pozniej kamera tego nie widzi) Zgrywamy do kamery PMB i mając strukture avchd na karcie w kamerze mozemy podłaczyc kamere do TV przez HDMI i odtworzyc plik z napisami bajerami itd. Mam nadzieje, ze cos pomoglem a nie tylko zamieszalem :)))
Dopiero dzisiaj stwierdziłam ,że potrzebuję kamerę jak najszybciej bo już w weekend mój synek kończy roczek, a chciałabym ten dzień uwiecznić.
Widzę że polecasz dwie kamerki:SONY HDC-CX115 oraz PANASONIC HDC-SD60, a co myślisz o PANASONIC HDC-SDX1,bo w sklepie mi właśnie tą polecili. Osobiście nie wiem którą mam wybrac i bardzo potrzebuję Twojej rady, bo widzę że jesteś świetnie poinformowany. Prosze napisz mi który wybór bedzie najwłaściwszy. Z góry dziekuje ,pozdrawiam Olka
2. Generalnie na zewnątrz nawet przy chmurach obraz powinien byc ładny bo ileść światła jest dla tej kamery wystarczający.
3. Przy kręceniu przy słabym świetle kamery tej klasy mają problem i może pojawić się ziarno na obrazie, problemy z łapaniem ostrości. Jest to jednak rzecz jasna kwestia subiektywna. W tym segmencie rok temu żadna kamera nie poradziłaby sobie lepiej (wyraźnie lepiej).
upewnijmy się jednak czy nagrywa Pani na najwyższych i najlepszych ustawianiach. Czy włączone jest nagrywanie full hd (24Mb/s) jak ustawione są wartości balansu bieli (proszę ustawić automat.)
Generalnie pliki HD najlepiej wypalić na płyty Blu-Ray i taka możliwość masz w tym programie. rzecz jasna potrzebna jest tu nagrywarka BD w komputerze. Możesz też wypalić plytę DVD ale wiąże się to z obniżeniem jakość materiału do formatu DVD właśnie. za to odtworzysz płytę w każdym odtwarzaczu DVD.
Oczywiście warto uruchamiać w kamerach wszelkie dodatki typu inteligentnej automatyki, gdyż kamer lepiej dostosowują się do warunków, rozpoznają co chcesz filmować (np, twarze) i dopasowują ustawienia (ekspozycje balans bieli itp.)
Pozdrawiam :)
Bardzo potrzebuje pomocy w wyborze kamery. Zdecydowanie musi byc w pełnej rozdzielczosci HD, nie musi miec HDD a sprawa dosc wazna jest szeroki kont obiektywu. Kam bede krecil domowe imprezy i moje rosnace dzieciaki. Prosze o pomoc bo nie wiem co wybrac czy Sony HDR CX160 czy tez moze starszy HDR CX155 (z obiektywem Carl Z.)moze cos wyzszego lub źle ide w wyborze kamerki... Prosze o pomoc ! moj mail to m.kozdon
Z góry dziekuje i pozdrawiam!!
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.